Controlul supermarketurilor asupra pieței alimentare din România
80% din vânzările de alimente din România sunt realizate de 10 rețele de supermarketuri, dintre care nouă sunt străine. Aceasta este analiza prezentată de senatorul AUR, Petrișor Peiu.
Influența prețurilor stabilite de rețelele de supermarketuri
Petrișor Peiu afirmă că prețul la care retailerii cumpără produsele nu mai are relevanță, deoarece prețul la raft este stabilit de întreaga rețea de supermarketuri. Aceste rețele nu sunt interesate de prețul de achiziție al alimentelor, având la dispoziție instrumente prin care își pot crește veniturile, inclusiv prin facturarea de servicii către producătorii români.
Impactul asupra consumatorilor și inflația
Conform declarațiilor lui Peiu, prețul pe care consumatorii îl observă și care a contribuit la inflația din România, ce a durat 22 de luni, este cel stabilit de rețelele de supermarketuri. Aceasta a dus la cel mai înalt nivel al inflației din Uniunea Europeană.
Concluzie
Concentrarea vânzărilor de alimente în mâinile unui număr redus de rețele străine de supermarketuri ridică semne de întrebare cu privire la stabilitatea prețurilor și la impactul asupra consumatorilor din România.